Today's Friday.In Islam,it's the holiest day of the week.But the pakciks' minds are abit off equilibrium.Maybe not just pakciks.The abang-abangs also abit off.Their nonsense today melebih-lebih.And I had to layan all these nonsense.
Scene 1
There's this pakcik named G who always tease me whenever he sees me.He was paying his drink and stood there for another minute or two to chat with me.
Pakcik G: Za,bila start sekolah?
Me: Ahh August.
Pakcik G: Ohh,anak sedara cik baru balik dari Al-Azhar.Sekarang tengah 3 bulan cuti.
Me: Ohh..(in my mind :it's none of my concern seh)
Pakcik G: Hmm.Belajar rajin-rajin.Jangan masak banyak-banyak.
Me: Ah?Saya tak pernah masak.
Pakcik G: Tak pernah?
Me: Kalau goreng telur,nasi goreng tu boleh lah.
(I interpreted this thinking that it's related to studies.Like dah belajar tinggi-tinggi,lepas tu,duduk dapur.Macam gitu lah.)
Pakcik G: Ohh.Tak lah.Cik cakap jagan masak banyak-banyak.Pasal tengahari ni cik tak makan.
Me: yek eleh..(dalam hati:kurang asam betulnye pakcik.basket.)
Scene 2
I dunno the names of these two pakciks.So I call them pakcik 1 and pakcik 2.
Again they were paying me for their food and stood there talking.
Pakcik 1: Ni umurnya berapa?
Me: tahun ni 20 lah.
Pakcik 1:(to pakcik 2)Ohh..macam anak kau lah.
Pakcik 2:(to pakcik 1)Takde lah.Anak aku dah 24.Anak kaulah.Anak kau kan 20.(pointing at me)boleh buat menantu.
I burst out laughing.They followed suit.
Pakcik 2: pointing at pakcik 1) anak dia lelaki.anak saya perempuan.Jadi tak boleh buat menantu.(laughs)
I continued smiling.
Pakcik 1: (complains)Lelaki ni lambat la.Nak kena masuk NS.Kerja pon belum lagi.Tak macam perempuan.Macam anak sedara saya yang perempuan.Lepas poly je dah boleh kerja.Anak saya baru habis poly.NS belom kena lagi.Habis tu,kerja pon belum lagi.Bila ntah nanti nak kahwin.
I continued smiling.
Heran jugak eh.Pakcik sekarang takut sangat anak dorang kahwin lambat.Ataupun tak kahwin langsung.Haha.
Scene 3
This pakcik is called H.Another one who tease me everyday.And sometimes I caught him winking at me.Haiz.Pakcik sekarang.Again,he's paying for his food and stood there talking to me.
Pakcik H: Wah,dah pakai cincin nampak.Ni boyfriend kasi eh semalam?
Me: Takde lah.Mane ade boyfriend.
Pakcik H: Jangan nak bedek lah.Aku tau kau ada.
Me: (emphasize) Takde,takde,takde..
Pakcik H: Jadi cincin ni kirakan sign on lah.Dah confirm lah.
Me: Orang takde matair lah.
Pakcik H: Kau jangan nak tipu lah.Aku tau.Jangan kasi aku nampak kau kat luar ngan jantan.Aku pekik nama kau nanti..
Me: Ya allah..takde lah..
Scene 4
This time,it's the abang-abang.My first EC and gang.I hate it when they everytime pay all at the same time.Cos they always makes me blur and confused.There's about 4 or 5 of them;crowd around the counter.Asking me tons of questions.Like ;
tak sekolah eh?
And when I replied SIM,
Abang 1:ohh.SIM.Aku pon sekolah situ lah.Nanti kita jumpa kat sana eh.
Abang 2: Ohh,aku dulu sekolah sana lah.
(And dorang macam berbual sendiri among them.)
My EC: Eh?Aku tau aku ikut kau dulu seh.
Ape course?
Me: Asal nak tau?
My EC: Alah,mane tau kenal professor tu ke..
Me: ahh,yelah tu.(smiles)
And when they asked me to berbual kuat sikit,
Me: Belom makan lah.
Abang 2: Makanan banyak depan mata,makan je lah.
My EC: Ah-ah. (to abang 2)Nanti dia amik makanan,kita kirakan untuk dia(pointing at me) pulak.
Cos I've been the one quoting price for their food.And he wanna do the same too;do MY method of calculating which is writing on the table using my finger.
bagoslah tu.Harap he go bonkers doing that.haha.
And I think I know his name. :)
No comments:
Post a Comment